FAQ

Vanlige spørsmål & svar – les dette først:

Ordre / kassen:
Hvordan vet jeg at min ordre er mottatt/har gått gjennom?
Hvis din ordre har gått gjennom korrekt kommer du til å få en ordrebekreftelse til din e-post og en bekreftelse på skjermen. Kontakt vår kundetjeneste hvis du ikke mottatt en bekreftese - klikk her.

Jeg har en gavekortkode, hvordan bruker jeg den når jeg kjøper?
Du bruker gavekortkoden i kassen. Klikk på ”Har du et gaveort eller en rabattkode?” og skriv koden i riktig felt, så trekkes rabatten eller gaven fra prisen automatisk. Fungerer ikke dette, kan det komme av at koden allerede har blitt brukt. Vær nøye med forskjellen på bokstaven o og tallet 0, og ikke minst store og små bokstaver. Har du spørsmål? Kontakt vår kundeservice her.

Klikk her for å kontrollere din gavekortsaldo »


Hvilke betalingsmetoder kan jeg velge mellom?

  • Kreditkort – Kredittkort – Betalingen din skjer via en sikker kreditkortserver. Tjeneste leveres av Qliro. Dette betalingsalternativet er det hurtigste og enkleste og koster deg som kunde ingen ting ekstra!
  • Direktebetaling via bank – Betalingen din skjer via en sikker kobling til banken din. Dette er mulig med Swedbank, Nordea og Handelsbanken. Du blir sendt til banken direkte og trenger en kodebrikke eller sikkerhetskode for å godkjenne kjøpet. Tjenesten leveres av Qliro.
  • Faktura – få varen først – Betal etterpå! Vanlig kredittkontroll blir tatt. Hvis ordren går gjennom er du godkjent for fakturakjøp. Levering kan bare skje til din folkeregistrerte adresse (personnummer er et krav). En faktureringavgift blir lagt til Tjenesten leveres av Qliro. Fakturen kommer med e-post samtidigt som ordren sendes fra Skistart. Hvis du ikke har en e-postadresse, får du en faktura i postkassen. Faktureringstid: Få ordren først, betal innen 14 dager fra datoen ordren ble sendt.
  • Avbetaling- Hos Skistart.com


Hvordan kan jeg få leveringen til en annen adresse enn der jeg bor?
Du kan oppgi ønsket leveringsadresse i kassen hvis du velger å betale direkt med kort eller via bank. Legger du ordren mot Qliro må ordren legges mot adressen der du har folkeregistrert adresse. Hvis du vil ha levering til en annen adress enn din folkeregistrerte adresse, kan du skrive dette i ordrekommentaren ikassen, så endrer vi dette manuelt etter at vi har fått ordren.

Hvordan går jeg frem hvis jeg bestiller fra firma/kommune med Qliro faktura?
Velg ”firma/forening” i kassen og fyll ut alleopplysninger. Merk at Qliro er ganske nøye med adresser til firmaer og foreninger, send gjerne in ordren med e-post hvis du får problemer.

Pengene har blitt trukket fra kontoen min, men jeg har ikke fått en ordrebekreftelse. Hva gjør jeg?
Noe har antagelig gått galt med koblingen mellom betalingen til vårt system. Kontakt oss og oppgi navn, adresse, dato og beløp, så sørger vi for at finne feilen og få ordren av gårde!



Levering:

Jeg vil kjøpe julegaver, når er siste bestillingsdato for levering innen julaften? For at julegavene skal kunne leveres innen julaften må de bestilles senest 13 desember.

Hvordan vet jeg at min ordre har blitt sendt?

Når din ordre sendes fra oss får du en e-post med leveringsbekreftelse og eventuelt et sendenummer. Du kan spore pakken hos speditøren med hjelp av sendenummer/kollinummer.

Hva skjer hvis jeg ikke henter pakken som jeg har bestilt?
Henter du ikke pakken din tar vi kontakt med deg og spør om hvorfor, samtidig som du får muligheten til å kjøpe samme varer en gang til. Uansett hvis du vil ha pakken eller ikke, må vi fakturere deg for de kostnadene vi har hatt til frakt, tur/retur og håndtering.

Leverer dere utenfor Sverige?
Vi leverer til Sverige, Finland & Norge, men dessverre ikke til Svalbard. Vennligst besøk Skistart Sverige HÄR, hvis du bor i Sverige og vil bestille, eller Skistart Finland HÄR, hvis du bor i Finland og vil bestille.

Hvilken leveringstid har dere?
Vi har et stort eget lager og sender selvfølgelig alle ordrer så fort som mulig, så lenge det er mulig! Ved normal belastning blir ordren sendt fra vårt lager innen 2-5 hverdager, men som regel tidligere! Velg ekspress i kassen hvis du har det travelt, så sender vi fra lagret innen 24 timer (ved normalt trykk). Dette er ikke mulig med alle produkter, du får valget hvis det er mulig.

Hvordan vet jeg når jeg kan hente ordren hos mitt utleveringssted?
Du skal da ha fått en tekstmelding eller en e-post fra Posten med informasjon om hvor pakken kan hentes. Hvis du ikke har fått dette kan du søke etter pakken på Postens hjemmeside med kollinummeret. Noen ganger skjer det at pakken har kommet uten at melding om dette har blitt sendt ut av forskjellige grunner. Du kan da hente pakken med kollinummeret og legitimasjon.

Hvordan går jeg frem hvis jeg har fått beskjed om levering fra Skistart, men ingen ting fra Posten om hvor jeg kan hente pakken?
Har du ikke fått en melding fra Posten kan du søke etter pakken med hjelp av kollinummeret på Postens hjemmeside. I noen tilfeller kan pakken ha kommet uten at en melding om dette har blitt sendt ut. Du kan da hente pakken med kollinummer og legitimasjon, uten å vente på å få meldingen.



Endring, komplettering eller avboking:

Hvordan går jeg frem for å endre eller komplettere ordren?

Kontakt vår kundetjeneste, så hjelper vi deg.

Hvordan avbryter eller avboker jeg en ordre?
Kontakt vår kundetjeneste, så hjelper vi deg.



Retur / bytte / reklamasjon:

Jeg vil returnere, bytte eller angre kjøpet, hvordan gjør jeg det?
Ved retur står du selv for risikoen og har ansvaret for at varen ikke kommer til skade under transporten. For å unngå fratrekk for verdiredusering, bør varen sendels tilbake i original emballasje, alle etikettene skal sitte på og bruksanvisningene skal også sendes tilbake. Det er viktig at du bruker en yttre emballasje og at tape og liknende ikke klistres fast til originalemballasjen.

Når du kjøper hygieneartikler, undertøy og badetøy, skal forseglingen ikke være brutt. Varer med brutt forsegling kan ikke returneres. Angreretten gjelder ikke varer som har blitt produsert i henhold til forbrukerens anvisninger eller som har fått et tydelig personlig preg. Returer kan ikke sendes mot postforskudd eller postoppkrav. Etter mottatt og godkjent retur kommer tilbakebetalingen til å skje innen fjorten (14) dager fra datoen vi tog imot returen. Tilbakebetalingen skjer bare ved innsetting på bankkonto eller tilbakeføring til bankkortet som ble brukt, vi sender ikke kontanter. Kostnader for tjenester koblet til levering av ekspresspakke og postforskuddsavgift betales ikke tilbake ved en retur.

For å gjøre en retur mulig må du kunne påvise kjøpet og vi anbefaler at du beholder ordrebekreftelsen og betalingsreferensen som kvittering på kjøpet ditt.

Som kunde har du ansvaret for forsendelser som skal tilbake til oss. Vær nøye med hvordan du pakker ned varene. Nederst på returfraktseddelen står kollinummeret for returen. Ta vare på kollinummeret for å kunne spore returen og se om vi har mottatt den.

Slik gjør du en retur:

  • For retur av langrennski eller rulleski må du kontakte vår kundeservice her.

  • For å gjøre en retur bruker du returseddelen du fikk med ordren din, på baksiden av fraktbrevet. Hvis du har mistet den, kan du skrive ned samme informasjon på et eget papir.

  • Du betaler selv for returfrakten med returseddelen som følger med i pakken. Har vi sendt gal vare står vi selvfølgelig for kostnaden

  • Har du mistet returseddelen? Da kan du kontakte kundeservice, så hjelper vi deg. Vi behandler vanligvis returen innen fem hverdager fra den kommer til oss og vi sender en bekreftelse til deg med e-post.

Retur av kampanjevarer:
Ved kjøp som er berettiget til gave eller en ekstra rabatt betraktes verdien av gaven eller ekstrarabatten som en generell rabatt på hele beløpet da kjøpet fant sted. Hvis en del av kjøpet har blitt byttet ut eller returnert, fastsettes verdien av de returnerte varene til kjøpesummen minus sin relative andel av den generelle rabatten. Ved bytte skjer ingen omregning av den opprinnelige grunnen for gaven eller rabatten. Kampanje eller tilbud som en slik gave eller ekstra rabatt er bare tilgjengelige for nye kjøp via http://www.skistart.no/ og er ikke tilbakevirkende. Gave eller rabatt kan ikke overføres til et annet kjøp og kan ikke inkluderes ved bytte til en annen vare.

Jeg vil reklamere, hvordan går jeg frem?
Er levert vare feil eller skadet kan du reklamere på den. Kontakt kundeservice, så hjelper vi deg. Ordrebekreftelsen som sendes pr e-post er ditt garantibevis. Hos oss gjelder garantier i henhold til hva de forskjellige varemerkene oppgir (som regel 1 år). Garantien omfatter ikke transportskader. Ved transportskade skal dette anmeldes til uteveringsstedet.

Jeg har sendt tilbake en vare for bytte/retur /reklamasjon/, hvordan blir dette håndert?
Vi håndterer normalt returen innen 14 dager fra vi får returen inn til oss. Når returen har blitt tatt hånd om sender vi en e-post til deg som bekrefter at vi har mottatt og håndtert returen.
Vi hanterar normalt din retur inom 14 dagar från det att vi får in den till oss. När returen är omhändertagen skickas ett mail till dig som bekräftar att vi mottagit samt hanterat returen.

Jeg finner ikke returfraktseddelen på min gmail?
I de aller fleste tilfeller kommer gavekort med e-post til innboksen din. Nylig endret imidlertid Google utformingen av Gmail og hvordan e-post sorteres. Du finner nå 3 fliker (1. Primær, 2. Sosial, 3. Kampanjer) øverst i innboksen når du logger inn. Hvis du ikke ser e-post fra oss in innboksen, kikker du under de andre flikene. Du kan da dra e-posten over til innboksen slik at de alltid havner der.
Hvis du likevel ikke finner e-posten, kan du kontakte vår kundeservice her.

Annet:

Jeg vil abonnere på nyhetsbrevet, hva gjør jeg?
Du fyller da ut e-postadressen din i feltet ”abonner” som du finner lengst ned til høyre på hjemmesiden.

Jeg vil slutte å abonnere på nyhetsbrevet, hva gjør jeg?

Lengst ned i hvert nyhetsbrev finner du en lenke som du kan likke på for å avregistrere e-postadressen din slik at du ikke får flere nyhetsbrev.

Hva koster frakten med de forskjellige fraktalternativene?

Klikk her for å se aktuelle fraktpriser.

Jeg er usikker på hvilken størrelse jeg har i støvler, hva gjør jeg?

Klikk her for å se størrelseguider.
Vi har kontrollert passform og størrelser på alle støvlene våre manuelt for å forsikre oss om at de passer så godt som mulig. Har du valget mellom 2 størrelser velger du den større, en støvel som er for stor kan enkelt justeres med en strømpe elelr såle, men en støvel som er for liten er ubrukelig.

Jeg skal kjøpe en skipakke, men støvelen jeg vil ha er ikke tilgjengelig. Hva gjør jeg?

Da velger du en støvel som er tilgjengelig fordi det er obligatorisk for å kunne komme videre til kassen. Deretter skriver du i ordrekommentaren i kassen hvilke støvler du vi ha i stedet for.

Legg ordren mot Qliro faktura, så bytter vi støvlene manuelt etter at ordren har blitt gjennomført, samtidig som vi korrigerer prisen opp eller ned, avhengig av prisforskjellen mellom støvlene.

Jeg er usikker på hva de forskjellige prepareringene av ski innebærer, hvor finner jeg den informasjonen?

Klikk her for å se alle behandlinger. Klikk deretter på behandlingen du er interessert av, så finner du all informasjon du trenger.

Laster ned...
Laster ned...