FAQ

Ordre / kassen

Hvordan vet jeg at min ordre er mottatt/har gått gjennom?

Hvis din ordre har gått gjennom korrekt kommer du til å få en ordrebekreftelse til din e-post og en bekreftelse på skjermen. Kontakt vår kundetjeneste hvis du ikke mottatt en bekreftese.

Jeg har en gavekortkode, hvordan bruker jeg den når jeg kjøper?

Du bruker gavekortkoden i kassen. Klikk på ”Har du et gaveort eller en rabattkode?” og skriv koden i riktig felt, så trekkes rabatten eller gaven fra prisen automatisk. Fungerer ikke dette, kan det komme av at koden allerede har blitt brukt. Vær nøye med forskjellen på bokstaven o og tallet 0, og ikke minst store og små bokstaver. Har du spørsmål? Kontakt vår kundeservice.

Hvilke betalingsmetoder kan jeg velge mellom?

Kredittkort – Betalingen din skjer via en sikker kredittkortserver. Tjenesten leveres av Avarda. Dette betalingsalternativet er det raskeste og enkleste, og koster deg som kunde ikke noe ekstra!
Faktura – Få varene først – Betal etterpå! Vanlig kredittsjekk foretas. Hvis bestillingen går gjennom, blir du godkjent for faktura. Levering kan kun skje til folkeregisteradressen (Personnummer er et krav). Tjenesten håndteres av Avarda. Fakturaen sendes via e-post.
Avbetalingsplan – Betal litt om gangen med Avarda. Se alternativer for delbetaling i kjøpsbetingelsene.

Hvordan kan jeg få leveringen til en annen adresse enn der jeg bor?

Du kan oppgi ønsket leveringsadresse i kassen hvis du velger å betale direkt med kort eller via bank. Legger du ordren mot Svea må ordren legges mot adressen der du har folkeregistrert adresse. Hvis du vil ha levering til en annen adress enn din folkeregistrerte adresse, kan du skrive dette i ordrekommentaren ikassen, så endrer vi dette manuelt etter at vi har fått ordren.

Pengene har blitt trukket fra kontoen min, men jeg har ikke fått en ordrebekreftelse. Hva gjør jeg?

Noe har antagelig gått galt med koblingen mellom betalingen til vårt system. Kontakt oss og oppgi navn, adresse, dato og beløp, så sørger vi for at finne feilen og få ordren av gårde!

Levering

Hvordan vet jeg at min ordre har blitt sendt?

Når din ordre sendes fra oss får du en e-post med leveringsbekreftelse og eventuelt et sendenummer. Du kan spore pakken hos speditøren med hjelp av sendenummer/kollinummer.

Hva skjer hvis jeg ikke henter pakken som jeg har bestilt?

Henter du ikke pakken din tar vi kontakt med deg og spør om hvorfor, samtidig som du får muligheten til å kjøpe samme varer en gang til. Uansett hvis du vil ha pakken eller ikke, må vi fakturere deg for de kostnadene vi har hatt til frakt, tur/retur og håndtering.

Hvor leverer dere?

Vi leverer til Norge, Finland & Sverige og EU, men dessverre ikke til Svalbard.

Hvilken leveringstid har dere?

Vi har et stort eget lager og sender selvfølgelig alle ordrer så fort som mulig, så lenge det er mulig! Ved normal belastning blir ordren sendt fra vårt lager innen 2-5 hverdager, men som regel tidligere! Velg ekspress i kassen hvis du har det travelt, så sender vi fra lagret innen 24 timer (ved normalt trykk). Dette er ikke mulig med alle produkter, du får valget hvis det er mulig.

Hvordan vet jeg når jeg kan hente ordren hos mitt utleveringssted?

Du skal da ha fått en tekstmelding eller en e-post fra Posten med informasjon om hvor pakken kan hentes. Hvis du ikke har fått dette kan du søke etter pakken på Postens hjemmeside med kollinummeret. Noen ganger skjer det at pakken har kommet uten at melding om dette har blitt sendt ut av forskjellige grunner. Du kan da hente pakken med kollinummeret og legitimasjon.

Hvordan går jeg frem hvis jeg har fått beskjed om levering fra dere, men ingen ting fra Posten om hvor jeg kan hente pakken?

Har du ikke fått en melding fra Posten kan du søke etter pakken med hjelp av kollinummeret på Postens hjemmeside. I noen tilfeller kan pakken ha kommet uten at en melding om dette har blitt sendt ut. Du kan da hente pakken med kollinummer og legitimasjon, uten å vente på å få meldingen.

Endring, komplettering eller avboking

Hvordan går jeg frem for å endre eller komplettere ordren?

Kontakt vår kundetjeneste, så hjelper vi deg.

Hvordan avbryter eller avboker jeg en ordre?

Kontakt vår kundetjeneste, så hjelper vi deg.

Retur / bytte / reklamasjon

Jeg vil returnere, bytte eller angre kjøpet, hvordan gjør jeg det?

Ved retur står du selv for risikoen og har ansvaret for at varen ikke kommer til skade under transporten. For å unngå fratrekk for verdiredusering, bør varen sendels tilbake i original emballasje, alle etikettene skal sitte på og bruksanvisningene skal også sendes tilbake. Det er viktig at du bruker en yttre emballasje og at tape og liknende ikke klistres fast til originalemballasjen.

Når du kjøper hygieneartikler, undertøy og badetøy, skal forseglingen ikke være brutt. Varer med brutt forsegling kan ikke returneres. Angreretten gjelder ikke varer som har blitt produsert i henhold til forbrukerens anvisninger eller som har fått et tydelig personlig preg. Returer kan ikke sendes mot postforskudd eller postoppkrav. Etter mottatt og godkjent retur kommer tilbakebetalingen til å skje innen fjorten (14) dager fra datoen vi tog imot returen. Tilbakebetalingen skjer bare ved innsetting på bankkonto eller tilbakeføring til bankkortet som ble brukt, vi sender ikke kontanter. Kostnader for tjenester koblet til levering av ekspresspakke og postforskuddsavgift betales ikke tilbake ved en retur.

For å gjøre en retur mulig må du kunne påvise kjøpet og vi anbefaler at du beholder ordrebekreftelsen og betalingsreferensen som kvittering på kjøpet ditt.

Som kunde har du ansvaret for forsendelser som skal tilbake til oss. Vær nøye med hvordan du pakker ned varene. Nederst på returfraktseddelen står kollinummeret for returen. Ta vare på kollinummeret for å kunne spore returen og se om vi har mottatt den.

Har du valgt å betale med faktura og trenger å returnere?

Visste du at du kan fryse fakturaen mens du venter på returen? Kontakt Avarda, så hjelper de deg. Da slipper du å holde styr på forfallsdatoen mens du venter på at returen skal gjennomføres hos oss.

Slik gjør du en retur

Følg instruksjonene som følger med hver levering. Hvis du av en eller annen grunn ikke har mottatt (eller mistet) instruksjonene, kan du sende oss en e-post på [email protected] for å få hjelp.

Retur av kampanjevarer

Ved kjøp som er berettiget til gave eller en ekstra rabatt betraktes verdien av gaven eller ekstrarabatten som en generell rabatt på hele beløpet da kjøpet fant sted. Hvis en del av kjøpet har blitt byttet ut eller returnert, fastsettes verdien av de returnerte varene til kjøpesummen minus sin relative andel av den generelle rabatten. Ved bytte skjer ingen omregning av den opprinnelige grunnen for gaven eller rabatten. Kampanje eller tilbud som en slik gave eller ekstra rabatt er bare tilgjengelige for nye kjøp og er ikke tilbakevirkende. Gave eller rabatt kan ikke overføres til et annet kjøp og kan ikke inkluderes ved bytte til en annen vare.

Jeg vil reklamere, hvordan går jeg frem?

Er levert vare feil eller skadet kan du reklamere på den. Kontakt kundeservice, så hjelper vi deg. Ordrebekreftelsen som sendes pr e-post er ditt garantibevis. Hos oss gjelder garantier i henhold til hva de forskjellige varemerkene oppgir (som regel 1 år). Garantien omfatter ikke transportskader. Ved transportskade skal dette anmeldes til uteveringsstedet.

Jeg har sendt tilbake en vare for bytte/retur /reklamasjon/, hvordan blir dette håndert?

Vi håndterer normalt returen innen 14 dager fra vi får returen inn til oss. Når returen har blitt tatt hånd om sender vi en e-post til deg som bekrefter at vi har mottatt og håndtert returen.
Vi hanterar normalt din retur inom 14 dagar från det att vi får in den till oss. När returen är omhändertagen skickas ett mail till dig som bekräftar att vi mottagit samt hanterat returen.

Annet

Jeg vil abonnere på nyhetsbrevet, hva gjør jeg?

Du fyller da ut e-postadressen din i feltet ”abonner” som du finner lengst ned til høyre på hjemmesiden.

Jeg vil slutte å abonnere på nyhetsbrevet, hva gjør jeg?

Lengst ned i hvert nyhetsbrev finner du en lenke som du kan likke på for å avregistrere e-postadressen din slik at du ikke får flere nyhetsbrev.

Hva koster frakten med de ulike fraktalternativene?

Se våre kjøpsvilkår.